Nasazení AI ve firmách brzdí hlavně absence znalostí, odhalila studie Pipedrive

Téměř polovina (48 %) podniků uvádí jako hlavní překážku pro přijetí umělé inteligence nedostatek znalostí. Uvádí to startup Pipedrive, který přináší efektivní CRM platformu pro obchodníky, ve své studii State of AI in Business Report 2024. Ta vychází z průzkumu mezi 500 majiteli a lídry firem a nabízí hluboký vhled do jejich myšlení v situaci, kdy se potýkají s otázkou efektivní automatizace opakujících se úkolů, zvyšování produktivity a získávání komplexních informací o fungování a efektivitě byznysu.

Jedním z klíčových zjištění studie jsou faktory, které brání širšímu používání AI ve firmách. Téměř polovina společností (48 %) uvedla jako hlavní překážku nedostatek znalostí. Signifikantní je ale také otázka důvěry (40 %), citlivých dat (27 %) a bezpečnostních rizik (26 %). Rozhodně ale není možné mluvit o nechuti uplatnit AI v byznyse. Jen 4 % respondentů totiž zmínila jako překážku v jejím zavádění „odpor stakeholderů“, což poukazuje na to, že mezi investory, obchodními partnery a dalšími osobnostmi firemního zákulisí je o AI velký zájem.


Hlavní motivací těch, kdo AI už ve firmě používají, je zvýšení produktivity (79 %). Klíčové je také shromažďování informací (42 %) a vylepšování interakce se zákazníky a jejich spokojenosti. Navzdory rozšířené představě jen 22 % firem vnímá používání AI jako úsporné opatření.

Vede ChatGPT

Report společnosti Pipedrive také ukazuje, že co se týče zavádění AI, vede jednoznačně virtuální asistent od OpenAI. ChatGPT používá více než každá osmá firma (86 %) z těch, které pracují s generativní umělou inteligencí. Na trhu je platforma 3,7krát rozšířenější než druhý nejoblíbenější nástroj Siri (24 %). První pětku pak doplňují Google Assistant (19 %), Microsoft Copilot (17 %) a Google Gemini (17 %). Jenom 6 % dotázaných využívá ve firmě Claude od Anthropic a 3 % používají Perplexity. Z toho vyplývá, že tyto platformy mají kam růst.


Pokud jde o konkrétní uplatnění umělé inteligence, vládne mu obsah. Malé a střední podniky používají AI nejčastěji při tvorbě textů a dalšího obsahu (75 %), pro shrnutí obsahu (52 %), přepisy (29 %), rešerše (24 %) nebo při tvorbě obchodních reportů (17 %). Naopak jen 8 % podniků využívá umělou inteligenci pro lead scoring, takže i v této oblasti je prostor do budoucna.

„V Pipedrive chápeme, že malé podniky potřebují výkonné, ale zároveň dostupné nástroje, aby se jim v dnešním konkurenčním prostředí dařilo. Je třeba využívat taková řešení založená na umělé inteligenci, aby zjednodušovala složité procesy a umožňovala jim plně využít potenciál umělé inteligence a dosahovat tak vyšší produktivity a efektivity. Když malé podniky začlení AI do svého každodenního provozu, získají možnost se chytřeji rozhodovat, efektivněji optimalizovat zdroje a také rychleji dosahovat svých růstových ambicí,“ říká Dominic Allon, generální ředitel společnosti Pipedrive.


Kompletní studie je k dispozici zde: https://www.pipedrive.com/en/newsroom/sales-insight-reports.

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *