Kanadský stavební boom je šancí pro exportéry nábytku a designu

Perspektivy dodávek do Kanady lze sledovat zejména v souvislosti s pokračujícím boomem stavebnictví, který reaguje nejen na celkovou krizí bydlení. Ta bude tlačit tempo výstavby i ve střednědobém horizontu, podle některých odhadů má pokračovat růst ve výstavbě domů a bytů alespoň do roku 2033.

Kanadský stavební sektor v roce 2023 dosáhl investic ve výši 300 miliard kanadských dolarů (CAD), v první polovině 2024 započala v šesti hlavních městech výstavba více než 68 tisíc domů. Naposledy se taková čísla objevovala v roce 1990 a i přesto nové kapacity stále nepokryjí veškerou poptávku. Výstavba domů musí mít dále rostoucí tendenci, aby pokryla potřeby populace, které strmě rostou vlivem řízené imigrační politiky posledních let.

NEDOSTUPNÉ BYDLENÍ, NEVYUŽITÉ PROSTORY

Problematika nedostupného bydlení je v posledních letech v Kanadě zásadním politickým tématem. Centrální banka Bank of Canada na základě vysoké poptávky po bydlení začala snižovat úrokové sazby. Bytové pronájmy zaregistrovaly také nárůst, a to o 2,5 % v první polovině 2024 oproti předchozímu roku.

V případě komerčních prostor dochází v posledních letech ke změnám v souvislosti s nárůstem práce z domova u administrativních profesí, v současnosti odvádí zhruba 20 % kanadské pracovní síly většinu práce na home office. Zároveň však pokračují dříve schválené projekty výstavby komerčních budov. Procento nevyužitých komerčních prostor vzrostlo na 18 % zejména kvůli dostavění 16 milionů metrů čtverečních v největších městech, jako jsou Toronto a Vancouver, v letech 20212023. V příštích letech se ale opět očekává mírný pokles neobsazenosti.

RŮST V OBORU INTERIÉROVÉHO DESIGNU

Segment interiérového designu reaguje na výstavbu komerčních i rezidenčních prostor, jeho nárůst o více než 5 % ročně má pokračovat přinejmenším do roku 2025. Zahraniční firmy kontrolují 14,9 % aktiv, což zahrnuje oblasti interiérového designu a stavebních služeb. Nábytkářský trh v Kanadě měl v roce 2023 hodnotu 23 miliard CAD, s odhadem růstu na 37 miliard CAD do roku 2032. Největší segmenty jsou kuchyňský nábytek (7 miliard CAD v roce 2021) a ložnicový nábytek (5 miliard CAD).

Podobně jako v dalších exportních oblastech i v segmentu nábytku je Kanada nejblíže spjata se svým jižním sousedem, dokonce celých 95 % kanadského exportu nábytku směřuje do USA. Pro export z Česka je však zároveň na kanadském trhu prostor, jelikož evropská produkce je symbolem kvality. Na trhu se dobře uplatňují designové kusy nábytku, výrobky z masivního dřeva, technologická řešení či sériové dodávky pro velké developerské projekty.

Eva Libs Bartoňová, ekonomická diplomatka

František Štefan, ekonomický specialista, Generální konzulát ČR v Torontu

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *