Jak se rozděluje reklama?
Reklama je obrovsky široký pojem. Druhů reklam je totiž spousta a stejně tak dělení, podle kterých bychom ji mohli popisovat. Pojďme si představit ty nejdůležitější druhy reklamy a ukázat si, kde všude se reklama může objevovat.
Jaká je definice reklamy a jak se dělí
Reklama je sdělení, která má za úkol propagovat produkty, služby, značky i myšlenky. Jejím cílem je přesvědčit k požadované akci. Možností dělení je několik, mezi nejznámější patří tyhle:
- reklama produktová nebo institucionální,
- reklama informační, přesvědčovací a připomínací,
- reklama digitální a tradiční.
Všechny tři dělení si níže představíme.
Reklama produktová nebo institucionální
Dělení podle toho, co propagujeme.
- Reklama produktová – jejím cílem je propagovat produkt nebo služby.
- Reklama institucionální – jejím cílem je propagovat značku (brand), tedy firmu nebo společnost, která produkty nebo služby nabízí.
Reklama informační, přesvědčovací a připomínací
Tady se jedná o rozdělení podle cíle reklamy.
- Reklama informační – snaží se zaujmout a oslovit potenciálního zákazníka, aby se s produktem, službou nebo značkou seznámil a měl je v povědomí (a za čas ideálně nakoupil).
- Reklama přesvědčovací – už má větší tah na prodej. Cílí na zákazníka, který už o produktu nebo službě slyšel a chce rozvinout a zintenzivnit jeho zájem a přivést ho k nákupu.
- Reklama připomínací – chce oslovit zákazníka, který už zná produkt, službu nebo značku, připomenout se mu a nabídnout mu akci (zpravidla nákup). Asi nejznámější reklamní taktikou je v tomto případě remarketing, kdy se firma připomíná člověku, který například dal věci do košíku na webu, ale pak nákup nedokončil.
Reklama tradiční a digitální
Dělení podle toho, kde můžeme reklamu vidět. Tradiční, a především digitální reklama, se pak dělí do spousty druhů reklamy.
Reklama tradiční
Mezi tradiční formu reklamy patří propagace, která existuje mimo online prostor. Říká se jí proto i offline reklama. Patří sem:
- Reklama v tisku. Takže v novinách, časopisech a jiných tištěných médiích.
- Televizní reklama. Sem patří reklamní televizní spoty, které se vysílají mezi pořady a filmy, ale i během nich.
- Reklama v rádiu. Reklama v rádiu na vás útočí všude tam, kde je puštěné rádio – v obchodě, v práci, ve veřejné dopravě.
- Venkovní reklama. Sem patří třeba reklama v metru nebo na ulici, nejčastěji ve formě statických bannerů.
Reklama digitální
Mohli bychom jí také říkat internetová reklama nebo online reklama. Druhů online reklamy je několik a dělí se například podle místa výskytu nebo podle formátu, jednotlivá dělení se mohou prolínat. Mezi druhy online reklamy patří:
- Vyhledávací reklama – reklama se zobrazuje ve vyhledávačích (Google, Seznam atd.) na základě dotazů uživatelů ve formě placených výsledků.
- Bannerová reklama – narazit na ni můžete v displejové síti, což je obrovské množství webů, které reklamu mohou zobrazovat.
- Videoreklama – může se objevit v různých médiích, například ve vyhledávací či displejové síti.
- Reklama na sociálních sítích – reklama na nich má mnoho variant a umístění.
- E-mailová reklama – e-maily chodí do schránek uživatelům, kteří dali souhlas s jejich zasíláním.
- PR články – články, které inzerent dodá konkrétnímu webu nebo webům a zaplatí za jejich propagaci.
A jak se za reklamu v digitálním prostoru platí? Inzerent může platit například za shlédnutí videa, za zobrazení, za denní zobrazení nebo za proklik. Platbu za proklik využívají PPC reklamy, které patří mezi nejvíc využívaný typ reklamy. Správou PPC reklamy i správou a nastavováním dalších typů reklam se zabývají marketingové agentury i freelanceři.
Zdroj foto: Summit Art Creations /stock.adobe.com