EET pokladna zdarma a další řešení pro podnikatele – seznamte se s problematikou evidence tržeb
Rok 2021 přináší povinnost zabývat se EET i těm, jimž se doposud vyhýbala. Pro řadu podnikatelů to znamená nutnost začít se poohlížet po eet pokladně. Po jakém typu v takovém případě sáhnout, aby vyhovoval účelům vašeho podnikání, na to se hned podíváme. Nejprve si ale ujasněme, co EET 2020 (nakonec posunuto do roku 2021) vlastně obnáší.
Nemuseli jste se doposud otázkou EET zabývat? Možná je nyní řada na vás
Pokud vás doposud otázka elektronické evidence tržeb neznepokojovala, možná je načase začít se jí zabývat, zejména pokud se provozujete některá z povolání, jichž se změny dotknou. Což jsou, přiznejme si to rovnou, takřka všechny.
Roku 2016, kdy vešla v platnost první vlna elektronické evidence, se tato povinnost týkala pouze zhruba 50 000 hoteliérů, restauratérů a podnikatelů v pohostinství. (Jak se evidence tržeb do tohoto sektoru promítla, čtěte zde.) O necelý půlrok později, roku 2017, se dotkla také maloobchodů a velkoobchodů. Nyní se již bude týkat drtivé většiny ostatních. Ani drobné služby nebudou této povinnosti zproštěny. Cílem je do systému EET zařadit především ty, kteří za své produkty či služby přijímají platbu v hotovosti (popřípadě stravenkami, šeky atd.)
Proč EET?
K čemu to tedy vlastně všechno je? EET je důsledkem snahy modernizovat a proces výběru daní, bez nutnosti nasazovat příliš mnoho lidských zdrojů, a především zabránit krácení daní a omezit šedou ekonomiku. Princip elektronické evidence tržeb je jednoduchý – při jakékoliv transakci zašle podnikatel datovou zprávu o transakci do systému finančního úřadu. Odtamtud mu obratem přijde potvrzení, že byla platba přijata, společně s identifikačním kódem, který se natiskne na účtenku. Ta musí být nabídnuta zákazníkovi, aby si ji v případě mohl na daňovém portálu ověřit.
Takto zná detaily každé transakce jak samotný zákazník, tak podnikatel a finanční úřad.
Musí si každý, koho se to týká, pořídit speciální pokladnu?
Začněme tou dobrou zprávou – ne. Ale podle typu podnikání může být pořízení velké, solidní pokladny skutečně tou nejschůdnější cestou. Podívejme se na možnosti, které se vám v tomto ohledu nabízejí.
- Pevné pokladny. Jedná se o klasické, rozměrnější pokladny, u nichž je schopnost zacházet s EET tržbami jen špičkou ledovce, ale mohou nabídnout i bezpočet dalších funkcí. Pořízení takové pokladny by proto v podstatě nemělo být jen úlitbou novým pravidlům, ale mělo by jít příležitost rozvinout své podnikání a posunout jej zase o kus dále. Elektronické pokladny podporující EET není obtížné sehnat. Podle rozměrů a funkcí takovéto tiskárny můžete pořídit klidně jen za několik tisíc. Do těch lepších jde ale investovat až desítky tisíc, podle vašich možností a požadavků a povahy vašeho podnikání.
- Chytré pokladny a terminály. Jedná se o výrazně levnější řešení ve srovnání s většími pokladnami, které přitom nemusí nabízet podstatně menší funkcionalitu, než pokladny velké. Někdy se samozřejmě může jednat jen o platební terminály uzpůsobené pro EET. Průměrná cena takovýchto zařízení se pohybuje v řádu jednotek tisíc.
- EET aplikace. Fungují nezávisle na fyzické pokladně a můžete je bez problémů rozjet na mobilu, tabletu či počítači. Není problém ani najít EET aplikace a pokladní software zdarma, ačkoliv tím získáte skutečně jen holé minimum. Lepší EET software bývá obvykle placený, ceny ale nebývají nikterak přemrštěné – dobrým příkladem je třeba Leeto. Určitá nevýhoda zde spočívá v tom, že každou tržbu je nutno ručně zadat do systému. Hodí se proto spíše těm podnikatelům, kteří neřeší desítky či stovky plateb denně. Účtenku lze odeslat zákazníkům elektronicky, případně propojit systém s tiskárnou.
Týká se vás některá z minulých či ta nadcházející fáze EET? Jak tento problém hodláte řešit vy?