Čínská BYD láme rekordy: 500 tisíc aut, třetina elektromobily
„Vytvořte si své sny“, takový název nese v překladu čínská
firma BYD – Build Your Dreams. Realizovaným snem se každopádně jeví její pokračující
expanze v automobilismu, která ve světě snad ani historicky nemá obdoby. Během
několika posledních let totiž BYD dokázala svou automobilovou produkci
zmnohonásobit a s náskokem překonává třeba značku Volkswagen. Za říjen BYD prodala
celkem již 502 657 svých NEV vozů (New Energy Vehicle), když tedy
produkuje pouze „zelené“ vozy – plug-in hybridy a elektromobily. Současné měsíční
prodeje BYD jsou v porovnání již vyšší než třeba její ještě celoroční prodeje
v roce 2020.
Prodejní úspěch každopádně především potvrzuje dominanci BYD
na čínském trhu, kde končí většina produkce. V zahraniční lze mnoho měsíců
zatím hovořit o stagnaci, říjnový prodej zhruba 31 tis. vozů zkrátka nevybočil.
Nicméně BYD nabídku na jiných trzích stále rozšiřuje. V uplynulém měsíci
například v Polsku začala automobilka nabízet svůj vůz SEAL, pick-up Shark
pak v Kambodži a Brazílii. Jak patrno níže z videa na platformě X, v něm
se svezl i bývalý pilot Formule 1 Felipe Massa.
BYD se každopádně v Číně daří především díky také rozsáhlé
nabídce elektrických vozidel a výrazným investicím do technologií. Právě podíl
elektromobilů tvořil v říjnu solidních zhruba 37 %, resp. BYD jich prodala
výrazných 189 614. Jen nevýrazně o zhruba tisíc vozů tak zaostala za
svým dosavadním rekordem z prosince 2023. Pokud by se BYD podařilo říjnový
prodejní úspěch zopakovat ve zbylých 2 měsících tohoto roku, nejspíše by se
mohla stát lídrem v elektromobilismu. Znamenalo by to za čtvrtletí totiž přes
568 tis. prodaných elektromobilů. Zmínit totiž lze, že například ve 3.
čtvrtletí konkurenční Tesla prodala necelých 463 tis. elektromobilů, v tomto
čtvrtletí jen největší optimisté od ní z hlediska prodejů predikují
prolomení hranice 500 tis. vozů…
Jak také plyne z výše uvedeného našeho přehledu, BYD
letos celkově prodala již takřka 1,36 mil. elektromobilů. Celkově pak téměř
3,25 mil. NEV vozů, tedy meziročně o 36,5 % více. Má tak našlápnuto s přehledem
docílit svého cíle prodat letos 4 mil. vozů, po loňských 3 mil. vozů.
Každopádně stojí zmínit enormní nárůst produkce v posledních
měsících. Zatímco v srpnu z linek sjelo „jen“ 367 tis. vozů, o měsíc
později již 441 tis. V říjnu pak došlo k dalšímu pětinovému skoku,
resp. BYD vyrobila rekordních přes 536 tis. vozů. Na anualizované
bázi lze tak hovořit o produkci více než 6,4 mil. vozů. Konkurence zkrátka v posledních
měsících může závidět. Pro porovnání možno zmínit, že například Volkswagen
loni prodal 3 mil. svých osobních vozů. Letos navíc takového výsledku ani nedosáhne,
za prvních 9 měsíců roku činily prodeje VW 2,26 mil. vozů.
Vyvíjený městský jednokolejný vlak BYD SkyRail (zdroj: BYD)
Gigant BYD navíc není pouhou automobilkou, podniká
například také v elektronice, železnici či bateriích, resp. bateriových systémech
podobně jako Tesla. V říjnu zkrátka BYD instalovala, včetně baterií
do vozů, celkem baterie o kapacitě více než 21 GWh. Jednalo se o nový firemní
rekord. Celkově pak letos firma již instalovala baterie o kapacitě převyšující 148,7
GWh. Pro porovnání Tesla z hlediska udávaných svých čistě bateriových
systémů ve 3. čtvrtletí dodala 6,9 GWh, resp. do konce září letos celkově „jen“
20,4 GWh.
Související: Buffettova BYD představila supersportovní vůz překonávající ve
zrychlení Ferrari. Umí navíc „tančit“
Závěrem možno uvést, že akcie BYD na burze v Hong-Kongu
po skoku z přelomu září/října následně spíše oddychují. Po růstu až k 320 HK$,
kterého dosáhly v pondělí 7.října,
v pátek v první listopadový den zakončily na 277,60 HK$. Každopádně
od počátku roku i tak přidávají téměř 30 %. V úterý 5. listopadu firma pořádá mimořádnou valnou
hromadu, která má především schvalovat akciový motivační program pro zaměstnance
a management.