Tendenci srovnávat má člověk od nepaměti. Vždy jde o to najít subjektivně optimální variantu při adekvátně vynaloženém úsilí. V tomto ohledu nabízí internet nepopiratelnou výhodu – umožňuje porovnat různé varianty poměrně jednoduše na základě mnoha kritérií. Člověk šetří svůj čas, nemusí se hnout na krok z pohodlí domova a často získá zboží či službu levněji.
Možnost srovnání ještě více zjednodušil nástup on-line srovnávačů. Srovnávače jsou nenahraditelná pomůcka, která uživatelům pomáhá snadno a rychle najít nejvýhodnější nabídku. Mezi první patřily srovnávače cen – internetové stránky (portály), které fungují jako specializované vyhledávače zboží.
Princip automatického srovnávání cen je jednoduchý a funguje už od konce devadesátých let. Jako první v ČR začal podobnou službu nabízet internetový vyhledávač Jyxo.cz v roce 2005. O dva roky později (2007) v Česku vznikly další dva srovnávače, které v současnosti využívá nejvíce uživatelů. Jedná se o projekty Zboží.cz a Heureka.cz. Srovnávače nastartovaly a pomalu se začala otevírat cesta ke specializaci na určitou oblast zboží a služeb.
Srovnávačů je jen na českém internetu celá řada a v rámci konkurenčního boje mezi sebou nabízejí uživatelům čím dál zajímavější služby a chytřejší funkce. I proto se jejich popularita značně zvyšuje. U nás srovnávače využívá více než polovina uživatelů českého internetu, zatímco v roce 2009 to byla zhruba pětina.
Finanční on-line srovnávače
Klienti se při výběru optimálního finančního produktu nebo služby už dávno neradí jen se svou bankou. V posledních letech se na českém trhu těší značné popularitě on-line srovnávače finančních produktů.