Chcete se dozvědět, jak vybrat sídlo společnosti? Pak jste tu správně! Jaké legislativní předpisy se týkají sídla a co určují? V neposlední řadě se dozvíte, jaké jsou pro a proti tomu, mít sídlo u sebe v bytě.
Tato problematika je upravena ve dvou zákonících - Občanském zákoníku a Obchodním zákoníku.
Právo ČR definuje sídlo jako adresu, na které se právnická osoba skutečně nachází.
Pozor: neplést s provozovnou! Provozovna je naproti tomu prostor, ve kterém se vykonává podnikatelská činnost. Na rozdíl od sídla, provozovnu nemusí mít každá podnikatelská jednotka.
Existence sídla je mimo jiné podmínkou pro vznik společnosti a každá společnost může mít pouze jedno.
Zákonem nařízené povinnosti sídla jsou:
· Označení názvem a identifikačním číslem společnosti
· Splnění povinnosti přebírání písemností zasílaných na danou adresu
· Umožnění kontaktu s veřejností a státními úřady na adrese sídla
· V momentě, kdy dojde ke kontrole ze strany státní správy, bude nutné prokázat vlastnické nebo užívací právo k prostorám
Než se dáte do konečného výběru, projděte si všechny souvislosti a náležitosti, které musíte splnit. Výběr vhodného sídla, mimo jiné, vychází z předpokladu splnění všech těchto náležitostí.
Jelikož je nezbytné zapsat sídlo do obchodního rejstříku, jeho změna se vám může prodražit. Je tu však klička, jak to obejít. V zakladatelské listině stačí uvést pouze město, tedy bez ulice a popisného čísla.
Pro vás to znamená, že pokud měníte sídlo pouze v rámci města a neuvedli jste celou adresu do zakladatelské listiny, nemusíte tak tento dokument upravovat. Pouze změnu se všemi náležitostmi ohlásíte.
Budete při své podnikatelské činnosti skoro pořád v terénu, nebo podnikáte přes internet? Pokud si plánujete založit společnost, ale víte, že kancelář příliš nevyužijete, byl by pro vás pronájem kanceláře zbytečný náklad. Existuje vícero důvodů, proč v současnosti nepotřebujeme kanceláře.
Jako jedna z levnějších alternativ se jeví umístění sídla u sebe doma. Vypadá to, že si stačí zřídit provizorní kancelář a je to. Jenže tak jednoduché to zas není. Mít kancelář doma má své výhody i nevýhody. Podívejme se blíže na 2 nejdůležitější aspekty:
Exekutoři nemají povinnost zkoumat, komu patří majetek umístěný na dané adrese, kde mají exekuci provádět. Pokud by k vám přišli, může se snadno stát, že začnou zabavovat techniku i nábytek nejen ve vlastnictví společnosti, ale i váš soukromý.
Tomu, aby vám v takovém případě majetek skutečně zabavili, zabráníte jedině prokázáním vlastnictví, např. kupní smlouvou. Jenže to je mnohdy velmi problematické. Sami za sebe se zamyslete, ke kolika věcem u vás doma nějaký doklad máte?
K takovému zabavování může nastat nejen, když bude exekuce uvalena na firmu, ale i na libovolného člena domácnosti.
Společnost, která potřebuje skutečně reprezentativní prostory, určitě nebude uvažovat o umístění sídla v bytových prostorách, proto je tento odstavec věnován spíše podnikatelům, pro které je sídlo jen zákonnou povinností.
Jelikož je tato adresa veřejnou informací dohledatelnou v obchodním rejstříku, mohou nastat i neohlášené návštěvy zákazníků a institucí. Prostě zazvoní na adrese a budou rušit majitele domu, ostatní členy domácnosti, sousedy atd.
Dále je firma při jednání s jakýmkoliv úřadem povinna zajistit prostory tomu odpovídající. Taková návštěva v domácnosti, kde je pes, děti apod., může být zvláště nepříjemná až kontraproduktivní.
Dobře zvažte tyto aspekty, než se rozhodnete, jakou adresu vyžijete.
Tip na konec: pokud ještě uvažujete, kterou adresu si vyberete, popřemýšlejte i nad možností virtuálního sídla. Tato možnost je výhodná zvláště pro ty, kteří nepotřebují fyzickou kancelář stále k dispozici a zároveň ocení lukrativní adresu, např. v Praze. Mějte se však na pozoru, abyste tím naopak neztratili důvěryhodnost, neboť nespolehliví plátci daní často využívají virtuální sídla.
Byl vám tento článek přínosný? Podělte se o svůj názor s námi v komentářích.