Může podnikatel zamítnout reklamaci, protože spotřebitel nepředložil originální účtenku?
Zdroj obrázků: Canva Pro
Spotřebitelé se často setkávají s mylným tvrzením, že k úspěšnému uplatnění reklamace potřebují předložit originální účtenku. Tento požadavek však není v souladu se zákonem. Podnikatelé nemohou zamítnout reklamaci jen proto, že jim zákazník originální doklad o koupi nepředloží.
Jak reklamovat zboží, pokud nemáme účtenku?
Reklamace zakoupeného zboží je základním právem spotřebitele, které chrání zákon. Podle obchodního práva má zákazník právo reklamovat vady zboží, a to zpravidla v záruční době, která bývá nejčastěji dvouletá, pokud není sjednáno jinak. Prodejce je povinen reklamaci přijmout, a to i v případě, že spotřebitel nepředloží originální účtenku – stačí prokázat nákup například bankovním výpisem. Platba kartou nebo převodem může jasně doložit, kde bylo zboží zakoupeno. Důkazem může být i e-mailová komunikace – potvrzení objednávky či faktura zaslaná elektronicky.
Musí být reklamované zboží v originálním obalu?
Dalším častým nešvarem je podmiňování přijetí reklamace vrácením zboží v originálním obalu případně s veškerým příslušenstvím. Takové požadavky jsou nepřípustné. Zákon spotřebiteli neukládá povinnost uchovávat originální obal ani kompletní příslušenství, pokud tyto nejsou pro fungování zboží nezbytné.
Pokud podnikatel uvádí takové podmínky například v reklamačním řádu nebo obchodních podmínkách, tyto podmínky jsou neplatné a nepřihlíží se k nim.
Kladení omezujících požadavků je v rozporu se zákonem
Podnikatelé nesmějí omezovat spotřebitele ve výkonu jeho práv z vadného plnění. I jako prodejci byste tedy měli své reklamační řády přizpůsobit zákonným požadavkům a předejít tím možným problémům s kontrolními orgány nebo soudy. Rozhodně se nespoléhejte na reklamační podmínky stažené odněkud z internetu a raději si nechte tyto dokumenty zpracovat zkušeným advokátem.